HOMELAND

[Texte français ci-dessous]

            The photographs presented in this series were all taken in Poland between 2013 and 2017 during several journeys made by the artist after he had permanently left his country to settle in Paris.

            The guiding thread of these images is the look of an expatriate who leaves his original land to start a new life. They reflect the conflictual relationship between a man and his past, the distance that takes hold in time between an individual and the most intimate places from his former life.

            This series is the testimony of a person who cannot move forward until they have cast a last look at what they have left behind. And, as it were, exorcised their past. Thus the photographs altogether offer a prism, both specific and unadorned, of this aesthetic of the return journey so well illustrated by Franz Kafka: ‘We photograph things in order to drive them out of our minds.’ Such is the paradox that inhabits the images presented to us.

            All bear witness to a hazy world captured by a revenant in search of images that translate his memory of a bygone era. In the eyes of the photographer a familar lampshade discoloured by time, a plastic statue of Virgin Mary on a table in the living room, a tyre abandoned in a puddle become the relics of a precious past, already buried and distant, but impossible to forget.

            These real-life shots, which reflect moments that are insignificant yet extremely intimate, reveal scenes that hardly anyone has withessed. They result from the tiny, random occurrences of everyday life in a rural, timeless environment on the fringe of the rest of the world.

            these are snapshots of a crude and absurd banality, of simple subjects without a narrative, of landscapes made of nothing, of unimportant moments that remain engraved in the unconscious. 

 
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           Les œuvres rassemblées dans cette série de photographies ont toutes été prises en Pologne entre 2013 et 2017 au cours de  plusieurs voyages qu’effectua l’artiste après qu’il eut définitivement quitté son pays pour s’installer à Paris. 

            Le fil directeur de ces images est le regard d’un expatrié   qui quitte une terre originellement sienne pour vivre une nouvelle vie.  Elles traduisent la relation conflictuelle entre un homme et son passé, la distance qui s’installe avec le temps entre un individu et ses lieux les plus intimes. 

            Cette série est l'expression d’une personne qui ne peut évoluer et aller de l’avant qu’à condition de regarder une dernière fois derrière elle, un exorcisme en quelque sorte. Ainsi les images réunies offrent un prisme violent et singulier à cette esthétique du retour si bien illustrée par la phrase de Kafka : « On photographie les objets pour les chasser de son esprit ». C’est ce paradoxe qui habite les images qui se présentent à nous. 

            Toutes sont des témoignages d’un monde flou saisi par un revenant, un voyageur à la recherche d’images qui traduisent sa mémoire visuelle d’une période révolue. Une lampe familiale décolorée par le temps, une paire de bonnes sœurs discutant le long d’une route, un pneu abandonné dans une flaque d’eau deviennent au yeux du photographe des reliques d’un passé précieux, enfoui et déjà lointain mais impossible à oublier. 

             Ces images prises sur le vif, qui reflètent des moments insignifiants mais extrêmement intimes, révèlent des scènes dont quasiment personne n'a été témoin. Elles résultent des petits hasards de la vie quotidienne dans un monde rural, atemporel, qui évolue en marge du reste du monde. 

            Ainsi défilent ces instantanés d’une banalité crue et absurde, ces sujets  simples sans narration, ces paysages faits d’un rien, ces moments sans importance qui demeurent gravés dans l'inconscient.

text: kamila gwiazda