IMAGINARY ENCOUNTERS // LES RENCONTRES IMAGINAIRES

photography and poetry

 [ENG]

The series originated in a poem written by the artist in February 2018 in which the speaker sees the strangers on the metro, with whom he shares several minutes in proximity before leaving the train. During that short time the speaker creates the whole imaginary narrative. The strangers become blank pages not encumbered by any information about them on which he can project his romantic desires. The stranger can be a lawyer, an athlete, a writer, they can live in our dream city, they can like the same music and food as we, they can be a perfect impersonation of our dreams.

After writing the poem he felt compelled to start photographing strangers met on the underground and in other public spaces. He subsequently removed the background from the subject to underline the viewer’s focus on the stranger that stirred his interest. As our mind creates imaginary narratives, the surroundings fade away, the world around ceases to exist. The black background elevates ordinary people to the level of importance, previously reserved for the subjects of paintings, thus turning these strangers into icons, their ordinary clothes and objects like a book, a backpack or a home arrest anklet become symbols that invite the viewer to wander into the realm of imaginary encounters.

[FR]

 La série trouve son origine dans un poème écrit par l’artiste en février 2018 dans lequel le sujet voit des inconnus dans le métro, avec qui il partage quelques minutes de proximité avant de descendre du train. Pendant ce court moment, il crée toute une histoire imaginaire, les étrangers devenant des pages blanches sur lesquelles il peut librement projeter ses désirs amoureux, puisqu’aucune information les concernant ne vient restreindre son imagination. L’étranger peut être un avocat, un athlète, un écrivain, il peut vivre dans la ville de nos rêves, aimer la même musique ou la même nourriture que nous, il peut être une parfaite incarnation de nos rêves.

Après avoir écrit le poème, l’artiste s’est mis à photographier des inconnus croisés dans le métro ou dans d’autres lieux publics. Il a ensuite supprimé l’arrière-plan du sujet pour que l’attention du spectateur se focalise sur le personnage qui a éveillé son intérêt. Au fur et à mesure que notre esprit crée des récits imaginaires, l’environnement d’estompe, le monde autour du point de mire cesse d’exister. Le fond noir élève les sujets ordinaires au niveau d’importance auparavant réservé aux personnages des peintures, transformant ainsi ces étrangers en icônes, leurs vêtements et les objets qu’ils portent, un livre, un sac à dos ou un bracelet électronique, devenant des symboles qui invitent le spectateur à vagabonder au royaume des rencontres imaginaires.